Maailmanympärikilpapurjehtija Tapiolta, OH6UBZ/mm; akut ehtymässä

Muihin kuin OH3AC-n tapahtumiin liittyvä keskustelu.
OH2BU
Viestit: 115
Liittynyt: 14.02.2014 12:24

Maailmanympärikilpapurjehtija Tapiolta, OH6UBZ/mm; akut ehtymässä

ViestiKirjoittaja OH2BU » 09.08.2018 10:09

Maailmanympäri-nonstop-kilpapurjehtija Tapio, OH6UBZ/mm; vaikeuksissa etelä-Atlantilla. Hamiverkosto auttaa Tapiota päivittäin

”Golden Globe Race” -kilpapurjehdus alkoi 1.7.2018 Ranskasta. Jäljellä olevat 13 kilpailijaa ovat nyt kaikki eteläisellä Atlantilla Ascencion-saaren (ZD8) ja Saint Helena-saaren (ZD7) länsipuolella. Kilpaa on käyty nyt kuusi viikkoa mutta edessä on vielä ainakin kahdeksan kuukautta.
Tapio nyt kuudentena

Suomen Tapio Lehtinen, OH6UBZ/mm; on tällä hetkellä kilpailussa kuudentena mutta oli myös jo jonkin aikaa kolmantena. Tapiolla on kuitenkin tällä hetkellä vakavia ongelmia, jotka tulee ratkaista ennen kuin kilpailijat ohittavat Kapkaupungin ja jatkavat myrskyävälle Intian valtamerelle.


Asteria-veneessä akut tyhjentymässä

Tapion Asteria-veneessä on kolme sähkönlähdettä: kannella viisi aurinkokennoa, hydro- eli vesigeneraattori sekä dieselmoottori. Viime viikolla Tapio ilmoitti, että kahden akkuryhmän varaustila oli laskenut noin 60 %:iin, joka on jo vaarallisen alhaalla. Aurinkokennot eivät enää toimineet. Vesigeneraattorin kiinnitysteline oli hajonnut merenkäynnissä ja generaattori riippui sähköjohtojen varassa veneen perässä. Myöskään 18 hp diesel ei enää suostunut lähtemään käymään. Pahimmillaan kummankin akun varaustila ehti jo laskea 50 %:iin ja Tapio pelkäsi joutuvansa keskeyttämään kisan Kapkaupunkiin.

Ennen näitä kohtalokkaita vahinkoja Tapiota auttava hamiverkosto oli päässyt tehokkaaseen toimintaan. Tapiolle annettiin joka ilta tuuli- ja korkeapaine-ennusteita, oma ja kilpailijoiden sijoitukset ja näkyvissä olevat strategiat. Koska Tapio joutui luopumaan digitaalikellostaan lähtösatamassa ja hankkimaan vedettävän kellon - joka jätättää kaksi minuuttia vuorokaudessa - hänelle on annettu joka ilta myös aikamerkki. Tarkka aika on tärkeää, sillä hän suunnistaa sekstantilla taivaan tähtien mukaan. Sekuntia suurempi virhe merkitsee merellä kymmeniä kilometrejä.


"Kun merellä on hätä, viisaat löytyvät maalta"

Suomen kielessä on kaksi osuvaa sananlaskua, jotka sopivat nyt täydellisesti tilanteeseen: "Kun merellä on hätä, löytyvät viisaat maalta" ja ”Hätä keinot keksii.”

Havereiden satuttua yhteydenpito on muuttunut korjausoperaatioksi. Mikon, OH2NIN; kekselijäillä neuvoilla Tapio sai tuuligeneraattorin auttavasti solmittua tukirakenteilla ja köysillä kiinni veneen takakaiteeseen. Generaattori tuottaa nyt auttavasti sähköä 3 % päivittäin akkujen kapasiteetista. Mutta tarvittaisiin 40 päivää ennen kuin akut olisivat täynnä. Generaattori hidastaa myös matkantekoa, johon kilpapurjehtijalla ei ole varaa.
Tapio on saanut moottorin maahantuojalta hyviä ohjeita ja neuvoja sen ilmaamiseen. Maahantuojan eksperttikorjaaja jopa tuli Eliaksen, OH1XFE; asemalle keskellä yötä keskustelemaan suoraan Tapion kanssa. Moottoria ei kuitenkaan ole vielä saatu toimimaan vaan yritykset jatkuvat. Polttoainetankissa on 130 l dieseliä jäljellä ja sillä voisi akkuja varata ainakin jonkin aikaa.


Aurinkopaneeleiden pelastaminen elintärkeää

Aurinkopaneelien korjaaminen on ollut haasteellista. Tähän saakka aika on mennyt monimutkaisen sähkökaavion ja rakenteen selvittämiseen ja siihen, mikä missä piuhat kulkevat veneen täyteen pakatuissa sokkeloissa. Jari, OH6QU; on ollut päivittäin yhteydessä veneen asennukset Kokkolassa tehneeseen kahteen sähköasentajaan ja nyt on viimein päästy hyvään kuvaan siitä, missä viat saattavat olla. Tapio sai eilen 8.8.2018 hyvät neuvot korjata meriveden täyttänyt kytkentärasia ja korjata johdotuksia. Myös Sami, OH2LPW; joka on ollut tarkastamassa Asterian sähkölaitteita, on ollut useampana iltana Jarin, OH2BU; asemalla kysymässä ja antamassa neuvoja. Tunnelin päässä näkyy jo valoa mutta tunneli on niin sietämättömän pitkä. Toivottavasti valo sen päässä ei sammu.

Uskomattoman tärkeä resurssi on ollut myös Hannu, OH1HAQ. Hannu on ihmemies, joka löytää laitteen kuin laitteen manuaalin tai kuvan verkosta ja antaa konkretiaa asialle sekä selvittää itsenäisesti asioita. Ilman Hannua miettisimme edelleen, mikä moottorin kymmenestä ruuvista on ilmausruuvi.
Tapion signaali on vaihdellut kuulumattoman ja S9 välillä. On ollut tärkeää, että taajuudella on ollut hyviä asemia ympäri Suomea. Useimmiten aina joku on kuullut, mitä Tapio sanoo. Kolmiosta Antti, OH5TB; Jari, OH2BU ja Jari, OH6QU; yleensä aina joku saa selvää Tapion vastauksista. Välillä neuvoja on toki annettu yksisuuntaisesti sillä Tapio kuulee todella hyvin Asterian takastaagi-antennilla.


Entä jos Valtteri joutuisi itse korjaamaan F1-autonsa?

Olen verrannut Tapion haastetta siihen, että kiipeäisi yksin Mount Everestille. Edelleen näin, mutta ajatelkaa että Formula 1-kisassa olisi sellainen sääntö, että kilpailu pitää ajaa alusta loppuun ilman varikkopysähdyksiä. Kun Valtterin auton etusiipi vaurioituisi, joutuisi hän auton takaluukusta hakemaan uuden siiven ja asentamaan sen yksin radan reunalla. Mutta merellä et vain voi pysähtyä, koska aallot keinuttavat venettä koko ajan. Yksinkertaisinkin toimenpide tarvitsee aikaa ja malttia.


Suomalainen hamiverkko auttaa

Iltamyöhään taajuudella 14267 aloittavassa hamiverkostossa on edellä mainittujen lisäksi ollut mukana mm. Saku, OH2WC; Jaska, OH1TX; Tapani, OH5BM; Hessu, OH6XY; Ari, CT7/OH2UBG; ja monia muita. Jari, OH6BG; on laatinut ja päivittänyt keliennusteita. Kaikki suomalaista huippuosaamista. Syvää kokemusta ja neuvoja on tullut monelta taajuutta seuraavalta, mm. Arvolta, OH2NFT: Timolta, OH6FMG; jne ...
Hannu, OH1HAQ; on kiteyttänyt asian seuraavasti: ”Tämä on oikeastaan hamitoimintaa aidoimmillaan ja puhtaimmillaan. Sellaista, jollaista se oli silloin kun ei ollut älykännyköitä eika paljon muitakaan puhelimia. Ham Spirit isoilla kirjaimilla.”


Seuraa kilpailua

Veneessä on turvallisuussyistä satelliittipuhelin, jota Tapio ei saa käyttää kuin hädässä. Järjestäjät soittavat Tapiolle kerran viikossa, keskiviikkoisin, ja haastattelevat. Eilisen 8.8.2018 haastattelun voit kuunmella seuraavasta linkistä:
https://soundcloud.com/goldengloberace/tapio-lehtinen-weekly-satellite-call-080818

Veneissä on myös GPS – jota Tapio ei itse pysty hyödyntämään – mutta jokaisen kilpailijan sijainti päivittyy neljän tunnin välein livetrackeriin, joka löytyy osoitteesta:
http://goldengloberace.com/livetracker/

Golden Globe Race on siis maailmanympäri yksinpurjehduskilpailu, non stop. Kilpailijat eivät saa rantautua matkan varrella mihinkään eikä ulkopuolista materiaaliapua sallita. Ainoa sallittu tapa kommunikoida on joko meri-SSB tai radioamatööritaajuudet. Tapiollakin on veneessä säilykkeitä ja juomavettä vuodeksi. Arvioitu maaliin saapuminen on ensi vuoden helmi-maaliskuussa.

Jos et ole aiemmin seurannut Tapion, OH6UBZ/mm; uskomatonta haastetta, pääset hyvin jyvälle lukemalla alla olevasta linkistä koosteen kilpailusta ja hänen suoriutumisestaan:
http://www.oh3ac.fi/Kooste_Tapion_OH6UBZ_Golden_Globe_Race-kilpailusta.pdf

Jari, OH2BU

oh2op
Viestit: 1464
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

Aurinkopaneleiden varmuus Re: Maailmanympärikilpapurjehtija Tapiolta, OH6UBZ/mm; akut ehtymässä

ViestiKirjoittaja oh2op » 10.08.2018 05:58

Tuo vesielementti tuottaa kaapeleiden, liitosten ja sähkölaitteiden osalta tietenkin yhden lisätekijän sähköjärjestelmään. Saattaisi olla mielenkiintoista, jos joku kirjoittaisi Lahden Radioamatööriliitto ry:n kustantamaan Radioamatöörieen, https://www.blogger.com :iin, https://wordpress.com :iin tai Lahden Radioamatööri ry:n sihteerin päätoimittamaan kerhokirjeeseen juttuja aurinkopaneleista sateella tai kosteassa.

Hyöty "maakravuillekin" voisi koitua mm. saaristoamatööriradiosemilla tai vähätehoradioamatööritoiminnassa ("QRP"), jossain haasteellisissa oloissa tai rankkasateilla.

Yleisesti ottaen on järkevää suunnitella radioverkko kiinteäksi kiintein yhteyksin ennakkoon kuin kaapeliyhteydet, jolloin tiedetään yhteysvälit ja ajan oloon kuuluvuudet eri radiosäillä kokemusten mukaan empiirisesti, mutta yhtä tärkeää on olla luopumatta tukiasema - muu asema -dikotomiasta, koska aina joku on "siellä jossain" tavallista vähäteoisemmalla radiolla tavallista mäentaenpana ja tavallista vaatimattomammalla antennilla.

oh2op
Viestit: 1464
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

0700 EEST ja 2300 EEST Re: Maailmanympärikilpapurjehtija Tapiolta, OH6UBZ/mm; akut ehtymässä

ViestiKirjoittaja oh2op » 10.08.2018 06:00

Oliko niin, että OH6UBZ on radioaalloilla 0700 EEST ja 2300 EEST taajuudella 14267 USB? Olisi varmaan monelle mielenkiintoista kuunnella, vaikka verkko-ohjelmistoradiovastaanottimella, vaikka tarkoituksena ei ole rasittaa kaistaa yhteisykokeilupyynnöllä.


Palaa sivulle “Tapahtumia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa