https://sary.fi/ajankohtaista/artikkeli ... ri-maalasi

Lapuan Heininevan https://www.suvic.fi/fi/kaynnissa-olevat-hankkeet/lapua aurinkopaneelikentän havainnekuva
Kehitys kehittyy ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kehitetään. Monikaan ei ymmärrä, miten paljon vettä ja muuta menee puuvillaiseen t-paitaan, mikä on melkein kuin luonnontuote mielikuvatasolla tai autoon. Jos yhteen henkilöautoonkin tarvittavan määrän metallia saisi malmitonneina pihalleen, niin uuden auton ostamisen ympäristövaikutus voisi konkretisoitua ja arvostus 400 000 km ajetun Toyotan omistajaa kohtaan voisi kohentua. Säästääkö juuri mikään niin paljon luontoa kuin vanha ja saastuttava väljä diesel, jolla on vaikea ottaa kireitä tyyppejä liikennevaloista, 0 km/h - 100 km/h, 14 sekuntia.
Suomessa itäeurooppalaisena maana ei piitata länsimaista. Autot ovat 14-vuotiaita ja ne romutetaan 21-vuotiaina. Tämä lienee yksi Euroopan unionin vihreyden huipentuma. Jos autot olisivat 7-vuotiaita ja ne romuttettaisiin 14-vuotiaina, pitäisi autoja valmistaa 3/2 niin paljon kuin nyt eli 50% enemmän. Saksalaisuuntaukseen, Euroopan rahaunioniin, liittyy vahvasti myös hyvän palkkatason ylläpitäminen VW-yhtymässä ja Saksan liittotasavallan työllisyydessä. On sanottu, että 1/4 Saksan liittotasavallan työllisyydestä liittyy autoteollisuuteen ja liikenteeseen. On sanottu myös, että Euroopan unionissa keskeistä on Saksan teollisuus ja Ranskan maatalous.
Itse asiassa ei ole selvää, onko rämällä ajava, joka korjauttaa autonsa suomalaisella työllä, kuitilla tai harmaana, tosiasiassa vihreän siirtymän etujoukko siellä pihan perällä tai autotallissa. No Kuubassa on vielä ajossa 1950-luvulta Batistan aikaisiai amerikanrautoja.