Engels-2, Olenja ja radioskannaaminen sekä the Bear Net
Lähetetty: 02.02.2025 01:44
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/fc5c59d0 ... parit:b7dd
Lennokkien vuoksi muodostuu uusi kiinnostu radiotaajuusalueiden läpikuunteluun, radioskannaamiseen. Ukrainalaisilla on tapa kuunnnella "the Bear Net":iä Suomessakin olevilta verkko-ohjelmistoradiovastaanottimilta. Niin toki kuuntelevat venäläisetkin radioharrastajat. Se, mitä pääasiassa HF-vastaanottimilta kuunnellaan, ovat Venäjän federaation asevoimien ilma-avaruusjoukkojen HF-puheradiotaajuudet.
Kun lennokkitoiminta alkaa toimia "puolustuksen syvyydessä", alaa Engels-2 -sotilaslentotukikohdan toiminta vaikeutua. Jo vuoden tai kahden aikana julkisten ilmakuvien perusteella on Engels-2 -lentotukikohdasta siirretty strategisia pommituslentokoneita myös Murmanskun aluelle Olenjan lentotukikohtaan. Näin ollen tavallaan se, mitä tapahtuu Engels-2:lla, alkaa vaikuttaa kuunneltavan määrään Suomessa.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... a/Bear_net
Se, mitä yleisö kerää tietoa, kutsutaan crowd sourcingiksi, joukkoistamiseksi. Yksi laajimmista joukkoistajista on Suomen ympäristöministeriön Suomen ympäristökeskus, joka perusti Järviwiki - verkkosivuston keräämään yleisöhavaintoja sinilevästä. Myöhemmin verkkosivusto samalla teknillisellä alustalla laajeni meriwikiksikin. https://www.jarviwiki.fi/wiki/Etusivu Järvi-meri - wikiin saa havaitsemansa järven osalta kirjoittaa paljon muutakin järven omalle verkkosivulle.
Radioskannauksessakin on joukkoistumista. Yksi tällaisista on taajuuslista. https://skanneri.info/taajuuslista.html
31.12.2025 perjantaina runsaan kahdensadan perjantai-illan aktiviteetin osallistujan joukossa taisi olla noin viisikymmentä, neljäsosa, QRP-asemia. Kuuluvuutta oli Kemijärveltä saakka Mäntsälään Eero Alangolle, OH2FUZ:lle, sekä ainakin Jukka Suomaan, OH2BUA:n, Iitin KiwiSDR-vastaanottimelle. Erittäin hyvä on myös Kouvolan Elimäen Haukkavuorella Elimäen Radioamatöörikerhon KiwiSDR, joka poimii korkealta, mutta poimiin myös kohina mukaansa hyvin.
Mitä tulee näihin strategisiin pommituslentokoneisiin, niin Tupolev Tu-95:stä tuli meluisa potkuriturbiinilentokone siksi, ettei Neuvostoliitolla ollut valmistusaikaan oikein sopivaa suihkuturbiinimoottoria päinvastoin kuin Yhdysvalloilla, mikä kehitti stretegiseksi pommituslentokoneekseen B-52:n. Neuvostoliiton strateginen pommitusilmavoima sai nopean suihtuturbiinikoneen myöhemmin Tupolev Tu-22:sta ja viimeiseksi Tupolev Tu-160:stä.
Nämä kolme tyyppiä voivat laukaista kolmannen vaiheen lennossaan ballistisesti lentävän Iskander-M -ohjuksen lentokoneversion Kinžalin, TIkarin. Tupolev Tu-160M kantaa niitä jopa kahdeksan, Tupoev Tu-22 neljä ja hävittäjä MiG-31 vain yhden. Näistä ohjusten lennättimisistä johtuu ukrainalaisten kiinnostus näihin lentokonetyyppeihin, mitkä toimivat ohjusten lavetteina; samoin myös kiinnostus radioskannaamiseen. Lentoliikenteessä on toki muutakin kuin HF-taajuista puhetta. Tämä on tuttua ilmailuradioskannaajille. Pohjois-Atlantin liiton jäsenvaltio Norjan sanotaan tarjoavan Ukrainalle tietoja siitä, miten lentokoneet nousevat ilmaan Olenjan lentoasemalta. Suomessa ei asialla kehuskella. Postmodernismissa keskeistä on tekemisestä kertominen ja jos ei halua osalliseksi informaatiosodankäyntiä, maaliksi, kertomatta jättäminen niin kuin poliisitiedottamisessakin usein.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Olenjan_lentotukikohta
https://www.google.fi/search?q=%D0%90%D ... nt=gws-wiz
Olenjan lentotukikohta venäjänkielisellä Googlen verkkohaulla
https://www.google.com/search?q=Engels- ... e&ie=UTF-8
Engels-2 Googlen verkkohaulla
https://fi.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels
Friedrich Engels
https://www.unian.net/war/aerodrom-olen ... 60146.html
Valerij Romanenko kertoo ukrainalaisen Unian-uutistoimiston verkkosivuilla, miksi Venäjän elektronisen sodankäynnin vuoksi ei Olenjan lentoasemalle ole helppoa ilmahyökätä. Venäjän- ja ukrainankielisiä tekstejä voi käännellä suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi Googlen kääntäjällä. https://translate.google.fi/?sl=ru&tl=fi&op=translate
Suomessa ilmailuasoista kirjoittaa ehkä eniten Alma Median Mikko Pulliainen. https://www.google.fi/search?q=Mikko+Pu ... nt=gws-wiz
Lennokkien vuoksi muodostuu uusi kiinnostu radiotaajuusalueiden läpikuunteluun, radioskannaamiseen. Ukrainalaisilla on tapa kuunnnella "the Bear Net":iä Suomessakin olevilta verkko-ohjelmistoradiovastaanottimilta. Niin toki kuuntelevat venäläisetkin radioharrastajat. Se, mitä pääasiassa HF-vastaanottimilta kuunnellaan, ovat Venäjän federaation asevoimien ilma-avaruusjoukkojen HF-puheradiotaajuudet.
Kun lennokkitoiminta alkaa toimia "puolustuksen syvyydessä", alaa Engels-2 -sotilaslentotukikohdan toiminta vaikeutua. Jo vuoden tai kahden aikana julkisten ilmakuvien perusteella on Engels-2 -lentotukikohdasta siirretty strategisia pommituslentokoneita myös Murmanskun aluelle Olenjan lentotukikohtaan. Näin ollen tavallaan se, mitä tapahtuu Engels-2:lla, alkaa vaikuttaa kuunneltavan määrään Suomessa.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... a/Bear_net
Se, mitä yleisö kerää tietoa, kutsutaan crowd sourcingiksi, joukkoistamiseksi. Yksi laajimmista joukkoistajista on Suomen ympäristöministeriön Suomen ympäristökeskus, joka perusti Järviwiki - verkkosivuston keräämään yleisöhavaintoja sinilevästä. Myöhemmin verkkosivusto samalla teknillisellä alustalla laajeni meriwikiksikin. https://www.jarviwiki.fi/wiki/Etusivu Järvi-meri - wikiin saa havaitsemansa järven osalta kirjoittaa paljon muutakin järven omalle verkkosivulle.
Radioskannauksessakin on joukkoistumista. Yksi tällaisista on taajuuslista. https://skanneri.info/taajuuslista.html
31.12.2025 perjantaina runsaan kahdensadan perjantai-illan aktiviteetin osallistujan joukossa taisi olla noin viisikymmentä, neljäsosa, QRP-asemia. Kuuluvuutta oli Kemijärveltä saakka Mäntsälään Eero Alangolle, OH2FUZ:lle, sekä ainakin Jukka Suomaan, OH2BUA:n, Iitin KiwiSDR-vastaanottimelle. Erittäin hyvä on myös Kouvolan Elimäen Haukkavuorella Elimäen Radioamatöörikerhon KiwiSDR, joka poimii korkealta, mutta poimiin myös kohina mukaansa hyvin.
Mitä tulee näihin strategisiin pommituslentokoneisiin, niin Tupolev Tu-95:stä tuli meluisa potkuriturbiinilentokone siksi, ettei Neuvostoliitolla ollut valmistusaikaan oikein sopivaa suihkuturbiinimoottoria päinvastoin kuin Yhdysvalloilla, mikä kehitti stretegiseksi pommituslentokoneekseen B-52:n. Neuvostoliiton strateginen pommitusilmavoima sai nopean suihtuturbiinikoneen myöhemmin Tupolev Tu-22:sta ja viimeiseksi Tupolev Tu-160:stä.
Nämä kolme tyyppiä voivat laukaista kolmannen vaiheen lennossaan ballistisesti lentävän Iskander-M -ohjuksen lentokoneversion Kinžalin, TIkarin. Tupolev Tu-160M kantaa niitä jopa kahdeksan, Tupoev Tu-22 neljä ja hävittäjä MiG-31 vain yhden. Näistä ohjusten lennättimisistä johtuu ukrainalaisten kiinnostus näihin lentokonetyyppeihin, mitkä toimivat ohjusten lavetteina; samoin myös kiinnostus radioskannaamiseen. Lentoliikenteessä on toki muutakin kuin HF-taajuista puhetta. Tämä on tuttua ilmailuradioskannaajille. Pohjois-Atlantin liiton jäsenvaltio Norjan sanotaan tarjoavan Ukrainalle tietoja siitä, miten lentokoneet nousevat ilmaan Olenjan lentoasemalta. Suomessa ei asialla kehuskella. Postmodernismissa keskeistä on tekemisestä kertominen ja jos ei halua osalliseksi informaatiosodankäyntiä, maaliksi, kertomatta jättäminen niin kuin poliisitiedottamisessakin usein.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Olenjan_lentotukikohta
https://www.google.fi/search?q=%D0%90%D ... nt=gws-wiz
Olenjan lentotukikohta venäjänkielisellä Googlen verkkohaulla
https://www.google.com/search?q=Engels- ... e&ie=UTF-8
Engels-2 Googlen verkkohaulla
https://fi.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels
Friedrich Engels
https://www.unian.net/war/aerodrom-olen ... 60146.html
Valerij Romanenko kertoo ukrainalaisen Unian-uutistoimiston verkkosivuilla, miksi Venäjän elektronisen sodankäynnin vuoksi ei Olenjan lentoasemalle ole helppoa ilmahyökätä. Venäjän- ja ukrainankielisiä tekstejä voi käännellä suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi Googlen kääntäjällä. https://translate.google.fi/?sl=ru&tl=fi&op=translate
Suomessa ilmailuasoista kirjoittaa ehkä eniten Alma Median Mikko Pulliainen. https://www.google.fi/search?q=Mikko+Pu ... nt=gws-wiz
Аэродром защищен мощными РЭБами и поражать базирующиеся там самолеты с помощью БПЛА практически невозможно.
Аэродром "Оленья" в Мурманской области РФ защищен мощными РЭБами, и поражать базирующиеся там вражеские самолеты практически невозможно с помощью БПЛА. Об этом в интервью на Radio NV рассказал авиаэксперт, ведущий научный сотрудник Государственного музея авиации Валерий Романенко, комментируя недавнюю информацию об очередной атаке неизвестных беспилотников на аэродром, где враг концентрирует много стратегической авиации.
"Говорят, что беспилотники, которые летят на "Оленью", несут на внешней подвеске 100-килограммовую бомбу. Но они ориентируются по системам спутниковой навигации, плюс инерционная система. В районе "Оленьи" спутниковые сигналы искажаются. Поэтому прицелиться и составить боевую задачу так, чтобы этот беспилотник на расстоянии 1800 км попал еще и в самолет - практически невозможно", - прокомментировал Романенко.
К тому же, по его словам, дроны, запускаемые по "Оленье", самолетообразные и имеют большую парусность, из-за чего их очень интенсивно сносит ветром.
"На некоторых отрезках система GPS корректирует, возвращает на правильную траекторию. Но в Мурманской области очень интенсивная система РЭБ, и поражать самолеты с помощью этих наших беспилотных средств самолетного типа практически невозможно", - отметил эксперт.
Как говорит Романенко, россиянам пока нет причин волноваться за аэродром "Оленья". В то же время он выразил надежду, что дальше наши удары по этому аэродромному узлу будут более успешными.
Атаки на аэродром "Оленья" - новости
Как сообщал УНИАН, 11 сентября в России из-за угрозы атаки неизвестных беспилотников, вероятно, на аэродром "Оленья", где базируются стратегические бомбардировщики РФ, закрыли два аэропорта.
Президент Украинской авиационной ассоциации пилотов Геннадий Хазан рассказал, что на аэродроме "Оленья", который был атакован беспилотниками, кроме стратегической авиации РФ, расположены самолеты, которые оккупанты используют в Северном море.
По его мнению, если есть возможность, было бы хорошо часто атаковать такие аэродромы. В таком случае они будут постоянно вынуждены выводить самолеты от удара и это имеет свои последствия.
По информации украинской разведки, на аэродроме дислоцируется 43 центр боевого применения и переобучения летного состава. Здесь в частности базируются самолеты Ту-95МС, Ту-22М3, Ту-134УБЛ и Ил-78 и расположен авиационный ремонтный завод.
Известно, что например в июле в результате удара БПЛА по аэродрому "Оленья" в Мурманской области был поврежден бомбардировщик-ракетоносец ТУ-22М3.