Mielikuva häiveisyydestä elää
Lähetetty: 28.06.2022 14:09
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008912032.html
On melko vahvoja uutisia siitä, että ikään kuin lentolaitteen voisi kätkeä avoimelle taivaalle vanhanaikaiselta pitkäaaltoiselta tutkalta, minkä tarkkuus ei riittäne alasampumiseen. Häiveisyys on argumentti häiveisyyden puolesta. Toinen perustelu alkaa olla se, että hävittäjästä lentoinsinööri voi ohjata lennokkeja, ensin tiedustelulennokkeja, sitten rynnäkkölennokkeja. Australiassa on Boeingilla the Loyal Wingman -hanke F/A-18 E/F Super Hornetille.
Vaikka hitaat hävittäjä-pommittajat kehittyvät monitoimihävittäjinä niin silti rinnalla elää ajatus ilmayliherruushävittäjästä edelleen. Ennen kuudennen sukupolven ilmayliherruushävittäjää uudistetaan F-15:a ja F-22:a.
Yksi uudistetuimmista sotilaslentokoneista on B-52 -pommikone, jolla alkaa olla ikää jo 70 vuotta. Se on edelleen palveluskäytössä, mutta sen järjestelmät ovat uudempia kuin 1950-luvulla.
Propagaation kannalta on mielenkiintoista esittää, että lentolaite voitaisiin kätkeä avoimelle taivaalle piiloon pitkäaaltoiselta vanhanaikaiselta tutkalta. Se vaikuttaa myös ihmisten käsityksiin fysiikasta, mikä lienee jopa tärkeämpää kuin häiveisyyden ajaminen läpi julkisena hankintana.
Se, että joku lentää, voidaan havaita, mutta se, että kuka lentää ja millä rekisterinumerolla, vaatinee tunnistuslentoa. Kansalainvälisessä ilmatilassa saavat lennellä, ketkä vain.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... mailuradio
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toisiotutka
Yhdestä F-35A:n mainoslennosta on tullut "kohu" - publish or perish. Yhtään kohua ei tullut siitä, että ennen kuin Moska (aikaisempi Slava - Kunnia) sai osumia ohjuksista Jurij Schwarts oli havainnut, että tiedusteluun ja elektroniseen sodankäyntiin käytettävä P8 Orion oli lentänyt toisiotutkavastaajat päällä Romanian ilmatilassa ja ilman niitä Mustallamerellä toisiotutkavastaajatta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Moskva_(o ... ilij%C3%A4)
Pinnalle uutisesta jäi vain ekonomi Vladimir Solovjovin ihmettely, miten osumat olivat mahdollisia. Venäjällä on kahdenlaisia näkemyksiä ukrainalaisita: Toisaalta bruttona he ovat hieman yksinkertaisia maalaisia, ja toisaalta, kun sattuu kohdalle, ovat he ovelia ja vaarallisia, jotka osaavat Neuvostoliiton ajoilta ainakin ilmatorjuntaa paremmin kuin gruusilaiset (7.8.2008).
Sanat ovat kuin muovailuvahaa eivätkä maksa paljoa: korkeintaan uskottavuutta. Siksi ne "tilanteen päällä ollessa" voivat olla myös sanataidetta johtavien sanataiteilijoiden esittäminä joukkotiedotuskartellissa.
Tilanteeseen vaikuttaminen kuitenkin vaikuttaa myös fysiikkaan: käsitykseen radioaaltojen etenemisestä ja niiden havaittavuudesta. Epätarkka pitkäaaltoinen tutka ei riittäne lyhytaaltoisen ajanmukaisen maalinsoitustutkan tapaan tarkkaan torjuntaan, mutta se, että lentolaitteen voi kätkeä avoimelle taivaalle epätarkalta vanhanaikaiselta valvontatutkalta, on yllättävä löytö tavanomaisajattelussa.
Häiveisyys riippuu havainnoinnin ja tulkinnan epätarḱkuudesta. Sellainen, mikä on, on vaikea kätkeä olemattomaksi.
Suomessa suhtaudutaan tuulivoimaloihin varovaisesti. Melko moneen tuuliseenkaan kuntaan ei voida tämän vuoksi perustaa tuulivoimapuistoja. Lestijärven kunnan talous ja todennäköisesti itsenäisyys pelastuvat tuulivoimaloilla. https://yle.fi/uutiset/3-12194983 | https://lestijarvi.fi/ajankohtaista/tuu ... nen-alkaa/ Kunta on yhtä harvaanasuttua kuin monet Lapin kunnista. Sen kellarissa on Red Hat ja http://www.kase.fi
On melko vahvoja uutisia siitä, että ikään kuin lentolaitteen voisi kätkeä avoimelle taivaalle vanhanaikaiselta pitkäaaltoiselta tutkalta, minkä tarkkuus ei riittäne alasampumiseen. Häiveisyys on argumentti häiveisyyden puolesta. Toinen perustelu alkaa olla se, että hävittäjästä lentoinsinööri voi ohjata lennokkeja, ensin tiedustelulennokkeja, sitten rynnäkkölennokkeja. Australiassa on Boeingilla the Loyal Wingman -hanke F/A-18 E/F Super Hornetille.
Vaikka hitaat hävittäjä-pommittajat kehittyvät monitoimihävittäjinä niin silti rinnalla elää ajatus ilmayliherruushävittäjästä edelleen. Ennen kuudennen sukupolven ilmayliherruushävittäjää uudistetaan F-15:a ja F-22:a.
Yksi uudistetuimmista sotilaslentokoneista on B-52 -pommikone, jolla alkaa olla ikää jo 70 vuotta. Se on edelleen palveluskäytössä, mutta sen järjestelmät ovat uudempia kuin 1950-luvulla.
Propagaation kannalta on mielenkiintoista esittää, että lentolaite voitaisiin kätkeä avoimelle taivaalle piiloon pitkäaaltoiselta vanhanaikaiselta tutkalta. Se vaikuttaa myös ihmisten käsityksiin fysiikasta, mikä lienee jopa tärkeämpää kuin häiveisyyden ajaminen läpi julkisena hankintana.
Se, että joku lentää, voidaan havaita, mutta se, että kuka lentää ja millä rekisterinumerolla, vaatinee tunnistuslentoa. Kansalainvälisessä ilmatilassa saavat lennellä, ketkä vain.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... mailuradio
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toisiotutka
Yhdestä F-35A:n mainoslennosta on tullut "kohu" - publish or perish. Yhtään kohua ei tullut siitä, että ennen kuin Moska (aikaisempi Slava - Kunnia) sai osumia ohjuksista Jurij Schwarts oli havainnut, että tiedusteluun ja elektroniseen sodankäyntiin käytettävä P8 Orion oli lentänyt toisiotutkavastaajat päällä Romanian ilmatilassa ja ilman niitä Mustallamerellä toisiotutkavastaajatta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Moskva_(o ... ilij%C3%A4)
Pinnalle uutisesta jäi vain ekonomi Vladimir Solovjovin ihmettely, miten osumat olivat mahdollisia. Venäjällä on kahdenlaisia näkemyksiä ukrainalaisita: Toisaalta bruttona he ovat hieman yksinkertaisia maalaisia, ja toisaalta, kun sattuu kohdalle, ovat he ovelia ja vaarallisia, jotka osaavat Neuvostoliiton ajoilta ainakin ilmatorjuntaa paremmin kuin gruusilaiset (7.8.2008).
Sanat ovat kuin muovailuvahaa eivätkä maksa paljoa: korkeintaan uskottavuutta. Siksi ne "tilanteen päällä ollessa" voivat olla myös sanataidetta johtavien sanataiteilijoiden esittäminä joukkotiedotuskartellissa.
Tilanteeseen vaikuttaminen kuitenkin vaikuttaa myös fysiikkaan: käsitykseen radioaaltojen etenemisestä ja niiden havaittavuudesta. Epätarkka pitkäaaltoinen tutka ei riittäne lyhytaaltoisen ajanmukaisen maalinsoitustutkan tapaan tarkkaan torjuntaan, mutta se, että lentolaitteen voi kätkeä avoimelle taivaalle epätarkalta vanhanaikaiselta valvontatutkalta, on yllättävä löytö tavanomaisajattelussa.
Häiveisyys riippuu havainnoinnin ja tulkinnan epätarḱkuudesta. Sellainen, mikä on, on vaikea kätkeä olemattomaksi.
Suomessa suhtaudutaan tuulivoimaloihin varovaisesti. Melko moneen tuuliseenkaan kuntaan ei voida tämän vuoksi perustaa tuulivoimapuistoja. Lestijärven kunnan talous ja todennäköisesti itsenäisyys pelastuvat tuulivoimaloilla. https://yle.fi/uutiset/3-12194983 | https://lestijarvi.fi/ajankohtaista/tuu ... nen-alkaa/ Kunta on yhtä harvaanasuttua kuin monet Lapin kunnista. Sen kellarissa on Red Hat ja http://www.kase.fi