KP20TX75MB25 Maidenhead-1980 -locator:t https://k7fry.com/grid :llä

Alue kaikelle mahdolliselle keskustelulle, muista kuitenkin palstan säännöt ja hyvät tavat.
oh2op
Viestit: 4090
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

KP20TX75MB25 Maidenhead-1980 -locator:t https://k7fry.com/grid :llä

ViestiKirjoittaja oh2op » 24.10.2021 19:34

https://k7fry.com/grid

Melko usein Maidenhead-1980 -locatorit ilmoitetaan kuin kilpailuissa pelkästään kuudella merkillä. On kuitenkin kahdeksan- ja kymmenmerkkiset tavat ilmoittaa. Ohjelma https://k7fry.com/grid :llä voidaan päästä kymmenen merkin tarkkuuteen Google Earthin Google Maps -rakenteen satelliittikuvillakin. Näin on mahdollista yksityisyyttä suojelevan melko ylimalkaisen kuuden merkin paikkaa tarkentaa, kun satelliittikuva on osunut kohdalle hyvin.

Radiomäen kuuden merkin Maidenhead-1980 -locator on KP20TX. Jos mennään kymmenmerkkiseen KP20TX75MB25 on kohdassa, missä on ollut HF-antenni (60.979433, 25.64593 tai 60°58.76598', 025°38.75580') ja juuri VUHF-antenninkin paikka. Sen sijaan sisäänkäynti ja suuri osa Lahden Radioamatöörikerhon kahvihuoneesta on KP20TX75MA:ssa ja sen toisen puolen ollessa KP20TX75NA:ssa niin kuin radiohuoneenkin.

Yhdysvalloissa on 12 merkin lokaattori: sillä voi päästä matkapuhelimen paikantimen tai WAAS-korjatun Garminin 2 metrin - 3 metrin tarkkuuteen, mikä voisi riittää geokätköilyyn tai vaikka potilaan löytämiseen maastosta varmasti.
https://www.earthpoint.us/Convert.aspx

12 merkkiä voisi olla tiivis tapa ilmoittaa paikka vaikka APRS-viestissä tai kiinteän viestin alaviitteessä.

Jotkut oikeaoppiset laskentaohjelmat eivät niele melko usein Android-matkapuhelimissa käytettyä kymmenjärjestelmän asteiden desimaalimuotoa paikkakoordinaatista, vaan edellyttävät muunnosta oikeaoppiseen 60-järjestelmää myös kulmaminuuteiksi ja kulmasekunneiksi. Ellei muuta muistu mieleen niin asteet desimaalipistein erotettuina toisistaan pilkulla antaa tuloksekin kohtalaisen ajan kuluessa 60°58'46.0"N 25°38'45.4"E .

https://www.google.com/maps/place/60%C2 ... 4d25.64593

Joskus on ollut paikantimia ruutumerkein http://www.n7cfo.com/vhf/gps/~gps.htm

Joillekin APRS-ohjelmille, mitkä lähettävät epäoikeaoppisesti, eivät 144,800 MHz:n läheteen, vaan Internetin kautta paikkatietoa http://www.aprs.fi :stä ja muualta luettavaksi, edellyttävät desimaaliasteiden tai asteiden, minuuttien ja sekuntien asemesta virallista välimuotoa, desimaaliminuutteja. Molemmat voi muuntaan tällä https://www.pgc.umn.edu/apps/convert Minnesotan yliopiston ohjelmalla: 60.979433, 25.64593 :sta, mikä edustaa DD - Decimal degrees - muotoa, tulee DDM - Degrees Decimal Minutes: 60° 58.766 N 25° 38.7558 E . Tästä tarkkuudesta esimerkiksi XASTIR hyväksyy vain 60° 58.766 N 025° 38.756 .

On jotenkin mielenkiintoista se, että juuri radiohuoneen, ruutu on nimeltään "NA". Jos tuon muokkaisi hieman toiseen asuun, se tarkoittaisi N/A, not available, ei hankittavissa. Joku voisi käsittää asian myös niin, että OH3AC ei ole tavoitettavissa. Muistisääntö on helppo. KP20 on melko monessa paikassa ennen Itä-Suomea, miltei vakionelimerkki. TX tarkoittaa radiolla lähettämistä. 75 voisi olla kuin 1975, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokouksen vuoksi ja NA kuin N/A - not available. Poliittisesti korrektimpiakin akronyymejä voisi kehittää ajan kanssa. " 'Ajan kans', sano Askela", on yhden Artjärven, nykyisen Orimattilan Artjärven, kotiseutukirjan nimi.

On toisaalta niin, että radioasemat kannattaa ilmoittaa tunnollisesti antennin sijainnin mukaan. Yksiä suomalaisia radioamatööriasemie nimittäin ohjataan Sveitsistä Keski-Uudellemaalle ja toisia Japanista jonnekin muualle Suomea.

Jos ajatellaan, että radioamatööriliikenne APRSoitaisiin siten, että jokainen radioliikenteeseen mukaan tuleva antaisi tarkan kymmenmerkkisen Maidenhead-1980 -locatorin niin silloin ruudukkoa voitaisiin käyttää vaikkapa maastoetsintään tai onnettomuuspaikan löytämiseen. Melko monella hintavalla käsiradiopuhelimella voi antaa ruudun, samoin amatööriradion autokoneella, mutta joskus voi olla tilanne, että jokaisella ei ole APRS-radiota, ja paikka pitäisi voida antaa yhdestä paikallaan pysyvästä paikasta kaikille muille asianomaisen löytämiseksi maastosta, missä ei ole kaupunkien tai kuntien teknillisen lautakunnan päättämiä ja maanmittauslaitoksen nimitietokantaansa kokoamia lähiosoitteita tukena.

Virallinen nimistö on äärimmäisen tärkeä, koska niiden avulla paikallistuntemuksettakin apu, pelastustoimi, palokunta ja poliisi löytävät paikalle maanavigoidessaan. Väärä osoite tai epätarkka osoite voi koitua jonkun kuolemaksi, kun apu viivästyy.

Nyt kun hankeryhmä rakentaa kaikessa rauhassa uutta perikunnan perikunnan kautta saatua käytetyn maston kokonaisuutta, saattaa olla hyvä miettiä nyt pystytyksen jälkeen, mihin toimintakuntoisena saattaisi kannattaa viimeinen masto suunnata.

https://www.earthpoint.us/Convert.aspx


Johanneberget
KP20JE04BA53
DM 60.183402357, 24.750532472
DDM 60°11.00414, 24°45.03195'
.49-26-9908-10
Telia


Juustilankatu 6
KP20UX07UV71
DM 60.991169414, 25.673863384
DDM 60° 59,47016' , 25° 40,43180'
.398-5-2114-1
Asunto Oy Juustilantornit

434.53750 MHz / 432.53750 MHz, CC1, 244320 "Häme-20"


Kisällintie 8
KP20UJ16JV66
DM 60.403758396, 25.678343598
DDM 60° 24,22550', 25° 40,70062'
.638-5-215-0
Telia

434.53750 MHz / 432.53750 MHz, CC1, 244202 "Uusimaa-02"


Riihimäki
KP30CR56KF08
DM 60.734348017, 26.211807563
DDM 60° 44,06088', 26° 12,70845'
.560-425-18-2

434.7750 MHz / 433.1750 MHz, 1750 Hz

Yleensä, kun karttanimeä valitaan, se voi olla paikalliseen mielikuvaan perustuva nimi, mikä antaa suunnan. Kun tehdään kuntaliitoksia, mistä tuloksena on Akaa, Raasepori, Suur-Salo, Suur-Hämeenlinna tai Suur-Kouvola, alkaa olla melko vaikea tietää, mistä paikasta puhutaan. Parainenkin oli välillä Suur-Paraisena Turunmaa. Pedersöre kommunia on joskus nimitelty Pietarsaaren maalaiskunnaksi, mikä on ilmeisesti ihmisoikeusloukkaus. On kuin kutsuttaisiin Hollolan kuntaa Lahden maalaiskunnaksi.

Lahtihan on pelkkä Päijänteen eteläosan, Vääksyn kanavalla erotetun Vesijärven lahti, minne rakennettiin Suomen senaatin liberaalin talouspolitiikan, höyrysahojen sallimisen, seurauksena höyry(kone)saha ja alustataloudeksi, alusrakenteen logistiikkapalveluksi rautatie. Nykyään on vaikea ajatella montaakaan ajatusta, mikä ei sisältäisi epäilystä Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen vastaisesta loukkauksesta tai sitten johdannaisten, kuten perustuslain, yhdenvertaisuuslain, tms. vastaisesta.

Melko monella, ainakin Helsinkiin junantuomalla, on mielestään vahva käsitys, mikä on Helsinki, en stad, den staden, "stadi". ehkäpä oikein Stadi, ja mikä on (am)muu-Suomi. Jos mennään virallisin muodoin kuin Alivaltiosihteeri niin Helsinkejäkin on nykyään kolme:

- maa-Helsinki -Helsinki. Maanmittauslaitoksen peruskartan nimistö antaa yhdeksi Helsingeistä, ilmeisesti todennäköisimmästä (yksinkertaiselle) demokraattiselle enemmistölle paikan N=6671746.625, E=385884.969
(ETRS-TM35FIN). Paikka on:"Paikkatyyppi: Muu asutuskohde
Kunta: Helsinki".

Nyt t i e d ä m m e, että universaalin kuntalain perusteella Helsingin kaupunkia ei olekaan, vaan on olemassa Helsingin kunta, jota kyllä jostain syystä kutsutaan Helsingin kaupungiksin. Sillä ei ole kaupunginjohtajaa, vaan ylipormestari, joka ei ole pormestari, "poliitikko", vaan pelkkä kaupunginhallituksen esittelijä, kunnanjohtaja. Helsinki sijaitsee GPS:ksi paikassa 60.168200007°, 24.942573027°. Jos haluaa lähettää 12 merkillä tarkan paikan vaikkapa APRS-sovelluksessa, sen huomautusrivillä, on paikka KP20LE30CI68 . Se sijaitsee audiovisuaalisemmin Etelä-Esplanadin, Erottajan ja Mannerheiminkadun lähellä, ei kovinkaan kaukana Kolmen sepän patsaasta, minkä paikka on 60,168678894°, 24,940958409° eli KP20LE20VL95 .

- ma(akuntaan)mu(tta)j(i)en Helsinki, rautatie-Helsinki, on toinen paikka. Siinä on otettu huomioon mm. pääradan kehitys suurina nälkävuosina 1867-1968 ja se onkin "kiskoilla", nimittäin Helsingin rautatieaseman viidensillä kiskoilla, "viidennellä laiturilla", vaikkei siellä kyllä mitään varsinaista avolaituria ole, kun rakennelmakin on katettu kokonaan kaikki kahdeksat raiteet. Sijainti: N=6672342.495, E=385788.852 (ETRS-TM35FIN); 60.169524493°, 24.942490186° eli KP20LE30CQ34 .

Kolmannestakin Helsingistä Helsingin kaupungin alueella maanmittauslaitoksen karttapaikka kertoo, mutta ei kerro, missä se on. Neljäs, tai jos kyseessä on tietokonevirhe kolmas, Helsingeistä ei ole ollenkaan Helsingin kaupungissa, vaan Varsinais-Suomessa Taivassalon kunnan alueella paikassa 60.607526872°, 21.441380805° eli KP00RO25XT13 :ssa.

Nimen tulisi olla paikallisesti käytetty, hyväksytty ja käsitettävä ilman paksumman ohjekirjan lukemista, mutta kun hätäkeskus on kaukana ja koska mikä tahansa yksikkö voidaan tien päältä kutsua tehtävään, ei paikallistietoa ole olemassa. Vuosia sitten Päijät-Hämeessä Chrysler Neon jäi "sinne jonnekin" vartioimattomalle tasoristeykselle. Kuljettaja, joka ei saanut autoa heti irti kiskojen välistä, soitti hätäkeskukseen ja sanoi, että auto on rautatiekiskoilla. Hätäkeskus, joka ei voinut luottaa tai ei saanut matkapuhelinpaikantaa harvaan asutulla alueella, kysyi, missä kohtaan Lahden - Loviisan rautatietä auto on, ei kuljettaja osannut vastata, koska ei ollut sen paikkakunnan paikkakuntalainen. Osoittautui, että aikaa oli, koska seuraava tavarajuna valtionrautateiden liikenneohjauskeskuksen mukaan tuli vasta kahdeksantunnin päästä. Laittamalla puunoksan vetävien etupyörien alle kuljettaja sai peroitetuksi auton kiskoilta ja soitti hätäkeskukseen uudestaan rautateiden liikenteenohjaukseen, että rautastie on jälleen vapaa junaliikenteelle. Loviisan - Lahden -rautatie on kallis korjata ja siellä ei kulje kuin kaksi tavarajunaa vuorokaudessa.

Tästä alkoi kuljettajan ja sisäministeriön keskustelu siitä, pitäisikö vartioimattomat tasoristeykset nimetä ja merkitä, koska paikallistuntemusta ei ole enää kenelläkään toimijoista. Keskusteltiin myös siitä, että jos koordinaatteina olisivat tasokoordinaatit, jokainen jääkäri voisi itse laskea kahden pisteen välillä etäisyyden ja suunnan, joutuessaan vaikka vartioimaan kaukana kotoa jotain kohdetta. Toinen keskustelu koski soittamista. Jos jokainen soittaa yhteen numeroon, ei vastaanottaja tiedä, mistä soitetaan. Jos jokainen soittaa eri numeroon eri rautatieristeyksestä, näkee "taulusta", mistä numerosta soitetaan, jolloin tiedetään automaattisesti soittamispaikka, vaikkei soittaja itse tietäisi, missä on.

Tuloksena kaikkiin vartioimattomiin tasoristeyksiin merkittiin niimen nimi valko-sinisellä tarralla tasokoordinaatein ja varttioituihin tasoristeyksiin merkittiin jokaiseen eri puhelinnumero, mihin soittaa vartioidun tasoristeyksen vioista.

Näissä ratkaisuissa näkee, että viestintää ja edes takaisia kyselyitä voidaan merkittävästi vähentää täsmällisellä m e r k i t s e m i s e l l ä, mikä edellyttä standardista sopimista. TIlanteessa, missä ei ole toisen sektorin monopolia, käytännöt kehittyvät neljännellä sektorilla vapaamuotoisesti ja ajan kanssa: joku keksii uuden ratkaisun ja ohjelmoi koko järjestelmän uudelleen ja toinen jatkaa tai parantaa olemassa olevaa pienin parannuksin. On melko merkittävä parannus se, jos kymmenen merkin Maidenhead 1980 - locator parannetaan kaksitoistamerkkseksi, koska se voi tuoda 20 metrin ruudun lähelle 2 metrin ruutua, mikä on jo maanmittauslaitoksen mainion laser-keilauksen 2 m x 2 m ruutujen tarkkuus ja samalla melko monen nykyisen matkapuhelimen Beidou-, Galileo-, Glonass- ja GPS-tarkkuus.

Samalla tavalla kuin kuvaamisessa on FullHD- ja 4k-tarkkuudet ajureina monitoreiden ja tarkkuuksien kehitykselle sekä YouTube "teollisuusstandardina" esittämiselle (Teollisuusstandardi ei ole julkisoikeudellinen standardi, vaan alan teollisuuden vakiintuva käytäntö, kuten on ollut "IBM PC" klooneineen.), on matkapuhelimen ja Garminin tarkkuus ajuri käytännön paikkamerkitsemiselle.
Viimeksi muokannut oh2op, 02.11.2021 07:32. Yhteensä muokattu 14 kertaa.

oh2op
Viestit: 4090
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

Maidenhead-lokaattoreiden ristiäiset

ViestiKirjoittaja oh2op » 25.10.2021 00:09

https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... A4-Savossa

Jos ajatellaan, että kaaosverkko matkapuhelinverkon verkkosähkökatkoksessa menettämisen jälkeen pitäisi järjestää tilapäisverkoksi, olisi ensimmäinen asia löytää jostain radioamatöörejä, jotka kykenevät perusluokassakin tuottamaan itse 100 km:n - 300 km:n yhteydet, niukat HF-yhteydet.

Koska kuitenkaan koko maailma tai edes Suomi ei mahdu samaan aikaan 80 metrille, on tietenkin 3699 kHz LSB:ltä "jaettava taajuuksia", mitkä eivät kuulu kaikille, jotka kuulevat 80 metrin aallot.

Ideana pitäisi olla käyttää soluina PMR446-, RHA68- ja CB "ensin" ennen kuin tungetaan pidemmille aallonpituuksille, paremmalla kantavuudella ja kapeammalla kaistalla.

Ongelmana on vain se, että radioamatöörejöä ei löydy mistään muutoin kuin Maidenhead locatoreilla tietokannoista. Toinen asia on sitten se, että kukaan ei voi ulkomuistista muistaa, missä jokin lokaattori on, kun kuulee sen. Näin ollen kannattaa kunnittain ja hyvinvointialueittain paikallistuntemuksen perusteella nimetä jokainen kuuden merkin Maidenhead-1980 -locator jollain tunnetulla nimellä. Ongelmana on se, että kun seuraa Eurooppa-valtateitä, valtateitä ja kantateitä, osuus usein lokaattori jonkin asutuskeskuksen keskelle, jolloin pitää valita, kumpi nimetään kuntakeskuksen nimellä ja kumpi jollain tuntemattomammalla, mistä edes muun esi- ja osakaupungin asukkaalle ei muodostu mielikuvaa paikallisliikennettä vapaaradioin varten.

Jos ryhtyttäisiin nimeämään kuuden merkin maidenheadit niin kannattaisi aloittaa "vihreistä" eli Eurooppa-valtateistä, valtateistä ja kantateistä ja sitten tarkentaa sinisiin seututeihin ja ruskeisiin yhdysteihin.

Näin saataisiin - ehkä jo kesäksi - nimettyjä ajokäytäviä, mitä pitkin voisi ajella ja huhuilla, mihin ruutuihin teiden rinnalla tieltä kuuluu:
- 0,5 W PMR446 FM
- 4 W AM/FM CB - 31FM
- 5 W RHA68
- 12 W USB CB - 28 USB
- 25 W RHA68
- 30 W / 100 W 4m 70,200 MHz / RHA68#13 FM
- 100 W / 100 W 4m 70,200 MHz / RHA68#13 FM
- 10m 30 W / 150 W

Ruutuihin kannattaa merkitä myös pelastusasemat, sopimuspalokuntien tallit, S-ryhmän WLAN:t, kuten s-asiakas, ABC, McDonaldsin sekä Hesburgerin WLANit, Veikkauksen WLAN:t, koulujen ja kirjastojen, kuntien WLAN:t.

Näin olisi monia mahdollisuuksia edes yrittää tavoittaa joku, jolla on viestivoimaa edemmäs!

oh2op
Viestit: 4090
Liittynyt: 28.03.2014 04:32

Vapaaradious tuhatkertaistaa radioasemien määrän

ViestiKirjoittaja oh2op » 25.10.2021 00:23

Jos joka 1000:s on radioamatööri, amatööriradioton vapaaradismi t u h a t k e r t a i s t a a radioasemien määrän. Tämä ilmeisesti riittäisi Inarin kunnassakin.

Melko monet kehittävät monikanavaista radiointia vapaaradioin.

Yksi tekniikka on 868 MHz:n LoRa
https://www.youtube.com/watch?v=gqAsWtIjHUY

LoRa -aaltomuotoa käytetään verrattain lyhyillä aallonpituuksilla.
https://www.youtube.com/watch?v=adhWIo-7gr4&t=1016s

LoRa / LoRaWAN De-Mystified / Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=hMOwbNUpDQA


Palaa sivulle “CQCQCQ”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa