Bandilla: Kuinka painatan QSL-kortteja (mahdollisimman mutkallisesti)

Alue kaikelle mahdolliselle keskustelulle, muista kuitenkin palstan säännöt ja hyvät tavat.
OH3EPZ
Viestit: 15
Liittynyt: 07.10.2014 22:37

Bandilla: Kuinka painatan QSL-kortteja (mahdollisimman mutkallisesti)

ViestiKirjoittaja OH3EPZ » 12.10.2021 15:42

Aina aivan ensimmäiseksi luomme QSL-kortin! (Sen jälkeen sitten katsomme, mitä sillä tekisi.)

Kuva

Radioamatööriliiton 100-vuotisjuhlan kunniaksi voi käyttää halutessaan OF-alkuista kutsua ilman eri hakemusta.

Ja minäpä kokeilin. Tuloksena välitön mini-pileup, josta ei heti ihan selvinnytkään. Ilmeisesti OF3 on eksoottinen tuttavuus, ja toisaalta onhan niitä, jotka oikein keräilevät prefiksejä. Niistä saa yhtäällä ja toisaalla diplomeita ja sen sellaista. Ensihuuman haihduttua - ja kun väki oli paukannut QRZ:aan katsomaan kuka se tällainen elävä on ja huomannut että heitä oli petetty - qso-määrät tasaantuivat siedettäviksi.

Päätin kaikesta huolimatta että kutsua on syytä säännöstellä. Ohjelmassa on max 50 qsoa OF3-kutsulla per päivä ja vain ja ainoastaan 20 metrillä. Miksi? Koska voin. Ja koska rinnakkaiskutsun luomisessa eqsl:ään ja clublogiin ja QRZ:aan oli omat säätönsä, kuten kahden eri kutsun eri lokien ylläpidossa ja uppaamisessa myös (tarkkana saa olla). Minimoin sotkut. Nyt esim. tiedän, että jos joku väittää workkineensa OF3EPZ:n 40:llä, niin kyseessä on erehdys.

Toisaalta QSL:iä on hauska suunnitella. Tuon kortin kuvat on napsittu vuoden 1929 Yleisradio-Rundradion-lehdistä, fontti on Atlas Regular, tausta vanhan kellastuneen sivun skannaus, ja hela hoito on pakattu yhteen Paintshopilla ja vedetty painotiedostoksi Adobe Indesignillä. Indesigniä joudun käyttämään työkseni. Nyt myöskin huvikseni. Vaarallista, vaarallista.

Mutta kun näitä kortteja tarvittiin myös tavallista kutsua varten, niin tilasin kokeeksi Ukrainasta UX5UO:lta tuhat kappaletta maisemakorttia. Vanhat bulgarialaiset kortit kuluivat loppuun äkkiarvaamattoman aktivoitumisen johdosta jo kesällä. Ja nyt Ukrainan korteistakin on käytetty jo parissa viikossa kolmannes. Bulgarian painatus oli viime kerralla sen verran laadutonta - monta korttia oli villtynyt makkeliksi - että en enää käytä Bulgarian palveluita. UX5UO:n painatus oli oikein tyydyttävä. Voin suositella. Ainoa asia, mistä on sanomista, on se että kääntöpuolen musta ei ole aivan musta, vaan tummanharmaa. Asialla on merkitystä, jos sillä on merkitystä.

Kuva

Kusoilu Asikkalassa on joskus varsin sienekästä touhua.

UX5UO:n hyvä puoli on, että Gennadi laatii kortin itse design-taidottomalle jos niin tarvitaan, eikä tiedostojen tarvitse olla valmiita painopdf:iä. Minäkin lähetin vain materiaalin simppelisti jpegginä; uuden valokuvan kutsuineen ja kääntöpuolen skannauksen vanhasta kortista. Hinta neliväri/mustavalko-lux-kortille oli 55 euroa per 1000 kpl. Vaikka Gennadi laittoi paketin pussiin jossa monessa kohtaa luki "Kapisia qsl-kortteja, ei minkään valtakunnan kaupallista arvoa", niin totta kai se kumminkin meni tullin haaviin ja tullaus kustansi jotain 15 euroa päälle.

Toinen painopaikka jota olen käyttänyt, on print24.fi jolla on se etu että paketti tulee EU:n alueelta Dresdenistä tullivapaasti. Siellä palveluun kuuluukin sitten vain paino. Materiaali täytyy laatia itse pdf:ksi oikeaan kokoon tarvittava leikkausvara huomioonottaen, ja määritellä itse käsin postikortin kooksi erikoiskoko 140 x 90 mm, sillä QSL-kortin mittoja ei ole valmiiksi valittavissa. Pahvinkin joutuu valitsemaan itse, ja suosittelen 300 gramman pahvia. Sellainen on tukevaa, eikä kuitenkaan murru kuin näkkileipä. (Notkeasta tykkäävä valitsee 250 grammaa.) Suojalakka etupuolen päälle on hintaan sisältyvä optio, mutta se pitää sitten muistaa itse valita. Hinnat ovat huokeat; 4/1-värinen postikortti 200 kpl 18 euroa, 1000 kpl 48 euroa. Kaiken huipuksi painolaatu on hyvää. Jos haluaisi eri aiheisia kortteja halvalla, ja on taitoa ja halua itse tuunata korttinsa alusta loppuun, niin tämä paikka on oikein varteenotettava vaihtoehto. Mutta olen tosiaan tekemisissä kirjapainojen kanssa työkseni.

UX5UO:lle maksetaan suomalaisen agentin kautta suomalaiselle pankkitilille. Print24 hyväksyy mm. luottokortin ja Paypalin.

Print24.fi:n varjopuoli on, että se pistää paketin DHL:n matkaan, mikä tietää sitä että saat DHL:ltä sähköpostin, jossa kysytään minne paketti pitäisi toimittaa (Sokoksen automaatti), minkä DHL tunnollisesti merkitsee tiedoksi, ja välittömästi kun paketti saapuu Suomeen, niin kaikki jäljet katoavat. Kunhan olet viikon odottelun jälkeen pistänyt DHL:lle sähköpostitiedustelun, jolla ei ole minkäänlaista vaikutusta, ja painotalo itse on soittanut DHL:lle kahden viikon jälkeen, niin sitten kuriirifirma lopulta tajuaa että ai jaa, tälle paketille on olemassa toimitusohjeetkin, kunhan vain jaksaisi tulostaa ne koneelta paketin päälle, hohhoijaa. Pitääkö kaikkea koko ajan olla lukemassa. Ankaraa ja armotonta tämä töiden tekeminen. Meillä oli niin leppoisaa istua perseellä tämän paketin päällä ja ihmetellä mitähän sille tekisi. Tämän jälkeen hyvässä lykyssä saat pakettisi Sokoksen automaattiin 10 päivää painotalon antaman toimituspäivän jälkeen.

(Kyllä se postikin osaa. Keskiviikkona sain noutolapun Gennadin paketille, jonka hain Kitymarketista jo perjantaina. Tnx for info.)

Kun pakettia ei kumminkaan näy eikä kuulu, niin on erittäin elämyksentäyteistä kiirehtiä tilaamaan toinen paketti kortteja toisesta paikasta ja kolmansia kolmannesta paikasta. Kun kaikki tilaukset totta kai tulevat sitten samana päivänä yhtä aikaa, niin talo on täynnä QSL-kortteja. QSL-kortteja sängyn alla ja QSL-kortteja paketissa hattuhyllyllä. QSL-kortteja pyykkikorissa ja television päällä. QSL-kortteja astiakaapissa, QSL-kortteja pakastelokerossa. SIlloin radiomies voi vain huokaista, että eikö tämä olekin sitä mitä olen aina halunnut!

Palaa sivulle “CQCQCQ”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa