Harrasteen voi aloittaa HF:llä CB:llä, vaikkapa SSB-CB:llä:
- Albrecht AE 5890 EU
- Midland 8001XT
- President Grant 2
- President Jackson 2
- President Lincoln 2
- Superstar 3900
12 W SSB on ollut Suomessa sallittua 26.3.2013 alkaen, joten noilla ehdoilla pääsee melko mukavasti 12 metrin ja 10 metrin aaltojen väliin jo ennen amatööritutkinnon ja lähetysluvan hankkimista. 4W AM ja 4W FM puolestaan ovat kuin QRP:ä.
Asia vielä parempi, jos olisi paikallisia toistimia vaikkapa kytketytnä Internetiin
http://r.net.rats.fi/wp/ . Kun tämä olisi olemassa niin SSB-CB:n voisi siirtää harrastuspiireille, jotka voisivat olla radioamatööriyhdityksiä lähellä.
Fysikaalisestihan CB on 12 metrin ja 10 metrin välissä, joten sillä ei ole nyt kun CB:llekin tuli 12 W tehoa eroa muuten kuin tehon osalta 12 metrin ja 10 metrin toimintaan verrattuna kuin 1/10 tehoa perusluokan amatööriradioasemaan verrattuna.
Jos 9-12 -vuotiaat suorittavat radioamatööritutkintoja niin kiinnostuneita voisi olla moninkertainen määrä, jos olisi jokin sallittu harjoittelujärjestely paikkakunnilla vaikkapa peruskouluun liittyen.
Ennen CB-SSB:ä voisi aloittaa vaikkapa yleisradioasemien ja muiden asemien kaukokuuntelulla DX:ää. Tätä varten olisi hyvä, jos olisi ohjelmistovastaanottimia verkkoselaimella Internetin kautta tutkittaviksi. Lahti on sikäli mielenkiintoinen kaupunki, että CB:llä Lahdessa puhutaan myös venäjää.
Jos joku vaikka malliksi liikennöisi joltain mäeltä CB:llä viikonloppuisin vaikka kaksi tuntia niin kiinnostuneet nuoret voisivat löytää toisensa ja alkaa liikennöidä itse "radiosedistä" ja "radiotädeistä" riippumatta. Suomessa voisi kehittää CB-SSB:ä nyt kun 26.3.2013 alkaen on 12 W ollut sallittua.
Pitäisi siis muodostaa HF-liikenteen "mikroautoluokka", jossa voisi oppia oleellisen jo ennen "ajokortin" suorittamista. Sopivia yhteisöjä voisivat olla partiolaisten lippukunnat (Jamboree-on-the-airia varten) ja myös palokuntanuoret. Radioharrastuksen voisi kuuluvuuskarttojen laatimisena
http://maps.google.com :iin liittää ulkoiluun luonnossa tunnetuilta mäiltä etäämmälle tavanomaisin antennein ja hieman erikoisemminkin. Kulttuurimatkailusta kävisi, kun selvittäisi kuuluvuuden Googlen KML-pistein matkapuhelimen paikantimen tai maasto-GPS:n tiedoin vaikkapa sivukylien kouluilta ja päiväkodeilta, jotka olisivat muutoinkin kunnallisen kriisinhallinnon keskeisiä paikkoja.
Onko kenelläkään kokemusta SSB-CB-radioista?
- Albrecht AE 5890 EU
http://www.cbradio.nl/abrecht/Manual_Al ... IT-ESP.pdf- Midland 8001XT
http://www.cbradio.nl/alan/Manual_Midla ... XT_ENG.pdf- President Grant 2
http://www.cbradio.nl/president/Manual_ ... _ES_PL.pdf- President Jackson 2
http://www.cbradio.nl/president/Manual_ ... _ES_PL.pdf- President Lincoln 2
http://www.cbradio.nl/president/Manual_ ... _EN_PL.pdf- Superstar 3900
http://www.cbradio.nl/superstar/Manual% ... %20ENG.pdfMiten on herkkyyksien, kohinansuodatuksen jne. laita em. CB-radioissa? Jos jollain on ajatuksia, kokemuksia tai mielipiteitä niin tekniikkaan liittyvien kysymysten käsittelyä kannattanee jatkaa tekniikka-osiossa.
viewtopic.php?f=7&t=27&p=42#p42Voisiko Suomen Radioamatööriliitossa olla "radioamatööritön" tukitoiminta CB:lle ja PMR446:lle juuri sen varmistamiseksi, että radioamatööritoiminnan kaltaiseen toimintaan, HF:ään ja UHF:ään, olisi mahdollisuus tutustua radiolähetysluvatta alkajaisiksi? Jos SRAL:lla olisi oma rekisteri vaikkapa kansallisille CB-kutsutunnuksille, muodostuisi puheradioliikenteesä oikeaoppista ja tehokasta jo ennen radioamatööriksi ryhtymistä. Suomessa oppivelvollisuuskouluissakin on opetettu liikennesääntöjä ennen kuin asianomaiset ovat suorittaneet moottoriajoneuvon kuljettamiseen tarvittavia tutkintoja. Järkevän radioliikennekaavan ja HF:n sekä UHF:n perusteden oppiminen CB:llä ja PMR446:lla voisi olla hyvä kansalaistaito niin kuin tieliikenneosaaminen, jossa osaamattomuus on peräti hengenvaarallista.