Nykyajan kunta- ja aluenumerot
Lähetetty: 01.08.2019 00:02
Nykyajan kuntanumerot - yleisesti - ovat kansaneläkelaitoksen 1.1.1964 alkaen sosiaaliturvatunnuksiin liittyviä ja kun läänit on lakkautettu korvaamalla ne osin ensin te-, sitten ely-keskuksilla ja aluehallintovirastoilla ja maakunnilla - osaksi - Euroopan unionin tilastoyksikköinä, on niillekin olemassa virallinen numerointi, mitä ylläpitää Suomen tilastokeskus.
Mikäli olisi menty EMU-leikkauksissa pidemmälle, olisi ollut mahdollista, että Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat olisi lakkautettu liittämällä ne Etelä-Pohjanmaan maakuntaan (-2 maakuntaa), Kainuun maakunta olisi lakkautettu liittämällä se Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan (-1 maakunta), Pohjois-Karjalan maakunta olisi lakkautettu ja liitetty Pohjois-Savon maakuntaan, mikä olisi mitätöinyt vuoden 1960 lääniuudistuksen, missä muodostettiin Pohjois-Karjalan lääni (-1 maakunta). Lisäksi olisi voitu lakkauttaa Etelä-Karjalan maakunta ja liittää se Kymenlaakson maakuntaan, jolloin olisi mitätöity Itä-Uudenmaan ja Uudenmaan tapaan alkuperäinen maakuntajako (-1 ,maakunta).
Manner-Suomen 19 maakunnasta on lakkautettu Itä-Uusimaa. Mikäli olisi tehty laaja uudistus, olisi lakkautettu toisessa vaiheessa vielä viisi maakuntaa lisää, jolloin olisi päästy 18:sta 13:een eli yhteen alueeseen enemmän kuin mikä oli autonomisen Ahvenanmaan maakunnan ja yhdentoista manner-Suomen läänin jako, alunperin vuodelta 1634, kun hallintoa tehostettiin linnalääneistä lääneiksi 30-vuotisen sodan voittamiseksi.
Maailman vakaimman maan, Suomen tasavallan, aluehallinto ei ole mitenkään pysyvä, vaan muutostilassa. Tämän vuoksi itsenäisyyden alkuaikojen läänijako lisättynä Lapin läänillä Oulun läänistä ja autonomisella Ahvenanmaan maakunnalla Turun ja Porin läänistä, ei voi olla pohja millekään:
- yleishyödylliselle
- maanpuolustuksellisesti yleishyödylliselle eikä
- toiminnallisella jaolle
Hyvinvointiyhteiskunnan julkiset tuet järjestöistä valtioon ja kuntiin perustuvat utilitarismille, sille, että jostain voisi olla edes teoreettista hyötyä. Sote ja pelastustoimi ovat kunnallisia maakunnallistetutinakin. Siksi ihanteet pitäisi kyetä laskemaan kartalle uskottavasti kunnallis-alueellisesti.
Ennen DMR:ää radioamatöörit saivat sukupolvi sitten aikaan jotain hyödyllistä silloinkin: pakettiradioverkon, mitä ilmeisesti myös Veikkaus Oy suvaitsi tukea. 2003-2019 on mennyt mukavasti teoreettisemmissa askareissa DMR:n ohella: arvokeskustelussa. 2018 päätettiin assertiivisuuden sijaan brittiläinen liberalismi Äänekoskella vaalikokouksessa. Suomen Radioamatööriliitto ry tukee DMR:ää laimaamallaan koetoistimella kiitettävästi. Köyhän miehen VIRVE:llä ollaan sähkölaitosten tapaan kehityksessä mukana.
Piiri "0" on verrattain vakaa, koska perususlaki suojaa Ahvenanmaan muutoksilta samoin piiri "9", koska todennäköisesti miltei 1/3 Suomesta säilytetään harvaanasutussa hallinnossa, vaikka tehostamistarpeita olisi.
Piiri "8" ei tunnusta Kainuun itsenäisyyttä Oulun seudusta eikä piiri "7" Pohjois-Karjalan itsenäisyyttä Pohjois-Savosta. Piiri "5" ei tunnusta Etelä-Karjalan itsenäisyyttä Kymenlaaksosta. Piiri "6":ssa on Vaasan lääniä, 6:a, Hämeen lääniä, 3:a ja Mikkelin lääniä, 4:a Keski-Suomen maakunnan osalta, entisen Keski-Suomen läänin, 1960, osalta. Keskisuomalaiset ovat, vaikka puhuvatkin miltei kirjasuomea niin kuin lahtelaiset, 90%:sti savolaisia, eivät pohjalaisia niin kuin piiri "6":sta voisi päätellä.
HF + DXCC on työskentelytodistus, missä toisista suomalaisista ja Suomessa asuvista ulkomaalaisista radioamatööreistä sekä 2nd operatoreista on vain haittaa, koska senkin ajan, mikä heidän kuuntelemisessaan menee, voisi tehdä jotain tuottamaa, hankkia QSOn johonkin taatusti ulkomaalaiseen asemaan.
Näin ollen oikeastaan kansallista yhtenäisyyttä ja kansanvaltaa tukee oikeastaan vain VHF, UHF ja SHF sekä 4 W:n QRP-HF - CB.
Ellei ryhdy kuningaslajiin ja käytä elämäänsä DXCC:hen, mitä sillä ajalla voisi tehdä lähimmäistensä edes teoreettiseksi hyväksi?
Suomi-työskentelytodistukset voisi uudistaa maakuntajakoisiksi sitten, kun Suomessa alkaa sotemaakuntahallinto. Hyvinvointiyhteiskunta ei voi perustua, ei ole perustunut 1.1.1964 alkaen siihen, että kuvernööri-maaherra tilaa Donin kasakoita ylläpitämään yövartijayhteiskunnan niin kuin Suomen suuriruhtinaskunnan aikana. Sotella on radiottomien naisten kasvot.
Näin ollen 1800-luvulta voisi tulla vähitellen läänijaosta 2000-luvulle sotemaakuntajakoon. Jos 1872, jolloin Vaasan läänin Jalasjärven kunnan Koskuen kylään tilattiin Donin kasakoita, olisi ollut amatööriradioluvan tarve, se olisi keskushallinnon tietokoneettomuuden vuoksi tilattu todennäköisesti Vaasan lääninhallitukselta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Koskue 1877 heidät tarvittiin Koskuetta kipeämmin Venäjän - Turkin sotaan.
Koskue kuuluu nykyään Kurikan kaupunkiin. Tämä piirijako on yhtä vanhanaikainen kuin oli lakkautettu autojen rekistereiden läänijako. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalain ... sterikilpi
Mikäli olisi menty EMU-leikkauksissa pidemmälle, olisi ollut mahdollista, että Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat olisi lakkautettu liittämällä ne Etelä-Pohjanmaan maakuntaan (-2 maakuntaa), Kainuun maakunta olisi lakkautettu liittämällä se Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan (-1 maakunta), Pohjois-Karjalan maakunta olisi lakkautettu ja liitetty Pohjois-Savon maakuntaan, mikä olisi mitätöinyt vuoden 1960 lääniuudistuksen, missä muodostettiin Pohjois-Karjalan lääni (-1 maakunta). Lisäksi olisi voitu lakkauttaa Etelä-Karjalan maakunta ja liittää se Kymenlaakson maakuntaan, jolloin olisi mitätöity Itä-Uudenmaan ja Uudenmaan tapaan alkuperäinen maakuntajako (-1 ,maakunta).
Manner-Suomen 19 maakunnasta on lakkautettu Itä-Uusimaa. Mikäli olisi tehty laaja uudistus, olisi lakkautettu toisessa vaiheessa vielä viisi maakuntaa lisää, jolloin olisi päästy 18:sta 13:een eli yhteen alueeseen enemmän kuin mikä oli autonomisen Ahvenanmaan maakunnan ja yhdentoista manner-Suomen läänin jako, alunperin vuodelta 1634, kun hallintoa tehostettiin linnalääneistä lääneiksi 30-vuotisen sodan voittamiseksi.
Maailman vakaimman maan, Suomen tasavallan, aluehallinto ei ole mitenkään pysyvä, vaan muutostilassa. Tämän vuoksi itsenäisyyden alkuaikojen läänijako lisättynä Lapin läänillä Oulun läänistä ja autonomisella Ahvenanmaan maakunnalla Turun ja Porin läänistä, ei voi olla pohja millekään:
- yleishyödylliselle
- maanpuolustuksellisesti yleishyödylliselle eikä
- toiminnallisella jaolle
Hyvinvointiyhteiskunnan julkiset tuet järjestöistä valtioon ja kuntiin perustuvat utilitarismille, sille, että jostain voisi olla edes teoreettista hyötyä. Sote ja pelastustoimi ovat kunnallisia maakunnallistetutinakin. Siksi ihanteet pitäisi kyetä laskemaan kartalle uskottavasti kunnallis-alueellisesti.
Ennen DMR:ää radioamatöörit saivat sukupolvi sitten aikaan jotain hyödyllistä silloinkin: pakettiradioverkon, mitä ilmeisesti myös Veikkaus Oy suvaitsi tukea. 2003-2019 on mennyt mukavasti teoreettisemmissa askareissa DMR:n ohella: arvokeskustelussa. 2018 päätettiin assertiivisuuden sijaan brittiläinen liberalismi Äänekoskella vaalikokouksessa. Suomen Radioamatööriliitto ry tukee DMR:ää laimaamallaan koetoistimella kiitettävästi. Köyhän miehen VIRVE:llä ollaan sähkölaitosten tapaan kehityksessä mukana.
Piiri "0" on verrattain vakaa, koska perususlaki suojaa Ahvenanmaan muutoksilta samoin piiri "9", koska todennäköisesti miltei 1/3 Suomesta säilytetään harvaanasutussa hallinnossa, vaikka tehostamistarpeita olisi.
Piiri "8" ei tunnusta Kainuun itsenäisyyttä Oulun seudusta eikä piiri "7" Pohjois-Karjalan itsenäisyyttä Pohjois-Savosta. Piiri "5" ei tunnusta Etelä-Karjalan itsenäisyyttä Kymenlaaksosta. Piiri "6":ssa on Vaasan lääniä, 6:a, Hämeen lääniä, 3:a ja Mikkelin lääniä, 4:a Keski-Suomen maakunnan osalta, entisen Keski-Suomen läänin, 1960, osalta. Keskisuomalaiset ovat, vaikka puhuvatkin miltei kirjasuomea niin kuin lahtelaiset, 90%:sti savolaisia, eivät pohjalaisia niin kuin piiri "6":sta voisi päätellä.
HF + DXCC on työskentelytodistus, missä toisista suomalaisista ja Suomessa asuvista ulkomaalaisista radioamatööreistä sekä 2nd operatoreista on vain haittaa, koska senkin ajan, mikä heidän kuuntelemisessaan menee, voisi tehdä jotain tuottamaa, hankkia QSOn johonkin taatusti ulkomaalaiseen asemaan.
Näin ollen oikeastaan kansallista yhtenäisyyttä ja kansanvaltaa tukee oikeastaan vain VHF, UHF ja SHF sekä 4 W:n QRP-HF - CB.
Ellei ryhdy kuningaslajiin ja käytä elämäänsä DXCC:hen, mitä sillä ajalla voisi tehdä lähimmäistensä edes teoreettiseksi hyväksi?
Suomi-työskentelytodistukset voisi uudistaa maakuntajakoisiksi sitten, kun Suomessa alkaa sotemaakuntahallinto. Hyvinvointiyhteiskunta ei voi perustua, ei ole perustunut 1.1.1964 alkaen siihen, että kuvernööri-maaherra tilaa Donin kasakoita ylläpitämään yövartijayhteiskunnan niin kuin Suomen suuriruhtinaskunnan aikana. Sotella on radiottomien naisten kasvot.
Näin ollen 1800-luvulta voisi tulla vähitellen läänijaosta 2000-luvulle sotemaakuntajakoon. Jos 1872, jolloin Vaasan läänin Jalasjärven kunnan Koskuen kylään tilattiin Donin kasakoita, olisi ollut amatööriradioluvan tarve, se olisi keskushallinnon tietokoneettomuuden vuoksi tilattu todennäköisesti Vaasan lääninhallitukselta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Koskue 1877 heidät tarvittiin Koskuetta kipeämmin Venäjän - Turkin sotaan.
Koskue kuuluu nykyään Kurikan kaupunkiin. Tämä piirijako on yhtä vanhanaikainen kuin oli lakkautettu autojen rekistereiden läänijako. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalain ... sterikilpi