6.3 Welfare
This classification, abbreviated as W on CW, RTTY, AMTOR and packet, refers to either an inquiry as to the health and welfare of an individual in the disaster area or an advisory from the disaster area that indicates all is well. Welfare traffic is handled only after all emergency and priority traffic is cleared. The Red Cross equivalent to an incoming Welfare message is DWI (Disaster Welfare Inquiry).
Melko tarkkaan on määritelty GMDSS:n hätäliikenne, pikaliikenne ja turvallisuusliikenne vesialuksilla, mutta maaliikenteen määrittely hätäliikenteen jälkeen on melko epämääräistä. Suomi on harvaan asuttu maa, ja jos verkkosähkö ohjustetaan tai lennokitetaan pois, matkapuhelinverkko lamautuu siellä, missä tukiasemille ei ole aggregatisointia niin kuin keskustaajamissa ja kirkonkylissä.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Radiotaaj ... -VHF-radio
Näin ollen Päijänteellä ja Saimaalla niin kuin Suomenlahdella ja Pohjanlahdellakin voi olla melko tarkkaan IMO:ssa määriteltyä radiotoimintaa 5 W / 25 W VHF:llä, mutta ei ole enää Päijänteen rannalta ja Saimaan rannalta eteenpäin.
Hätäliikenne tulee myös rikoslain heitteillepano- ja heitteillejättökiellosta, mutta ongelmaksi tulee hätäliikenteen tarpeen ehkäisy, pikaliikenne ja hätäliikenne. Jos hätäliikennettä saa harjoittaa amatööriradiollakin pätemätön ja luvaton, niin takavaridoidaanko valtiolla amatööriradioasema, minkä haltija on sallinut pätemättömän ja luvattoman radioida myös pikaliikennettä ja turvallisuusliikennettä?
Tässä katsannossa radiomatöörien määrän pitäminen 6000:ssa 12 000:n sijaan voi olla tarpeetonta kuristamista harvaan asutussa Suomessa III luokan radiotamatööritutkinnon osalta.
Ehkä valmiustoimikunta voisi Radioamatöörin tukena astua esille ja tiedottaa pika- ja hätäliikenteen kehittymisestä myös ulkomailla.