Monasti haasteen on se, että ei haluta itse koota .tar -tiedostojen tultua puretuksi kansiossa itse ohjelmaa, ja haluttaisiin käyttää valmiita .deb - tai .rpm - paketteja. Ongelman siitä, että Debian - heimoiseen läyttöjärjestelmään pitäisi saada Red Hatin heimoinen .rpm - ohjelmapaketti tai Red Hatin heimoiseen käyttöjärjestelmään pitäisi saada .deb - ohjelmapaketti synnytti AppImagen, missä näiden molempien päälinjojen paketit voisi asentaa yhdestä tiedostusta ajautumatta tiedostontekoon itse, mikä on graafiseen käyttöliittymään tottuneelle aluksi hankalaa. Alkuaikojen tapa kirjoitella klikkaamisen sijaan on Microsoft DOS:ista ja sitä ennen Unixista, mihin kaikki perustuu.
Ellei tiedä, mistä aloittaa, voi aloittaa suurjakelu GNU/Debian Linuxilla, mitä on sovitettu useille mikrosuorittimille. Ubuntu Linux on Debian-heimoinen. Linux Mint puolestaan kuuluu Ubuntu-sukuun. Jos haluaa kokeilla vakaata Red Hat - heimoista suurjakelua, on suositeltava saksalainen open SuSE Linux, mikä sekin käyttää .rpm - paketteja. Jos taas haluaa kevyttä ja jollain lailla tavallista enemmän tietosuojattua GNU/Debian Linux - heimoista Linuxua, voi USB-puikolle laittaa vaikka Tails:in ja pitää puikkoa, vaikka avaimenperässä mukana. Jos taas haluaa suurjakeluja niukemman graafisen käyttöliittymän (iki)vanhalle tietokoneella, voi GNU/Debian-heimonen AntiX Linux, antifasistinen, olla ratkaisu. Tähän on Lahdessa siirtynyt GNU/Debian Linux - heimoisesta ja Ubuntu Linux - sukuisesta Linux Mintistä Harjulan setlementin kierrätyskeskus Patina, missä vanhat pöytätietokoneet maksavat noin 20 € - 30 €.
Arch, oma Linux - heimonsa
CentOS, Red Hatin heimoinen
Debian tavallisesti .deb - paketit
Fedora, Red Hatin yhteisöversio
https://appimage.org/images/distributions/fedora.svg
Red Hat tavallisesti .rpm - paketit
SuSE, Red Hatin heimoinen, tavallisesti .rpm - paketit
Ubuntu, Debian - heimoinen, Ubuntu - suvun kanta-Linux